No 1. aprīļa internetbankas maksājumiem vajadzēs papildu apstiprinājumu

ĪSUMĀ

  • No 2017. gada 1. aprīļa bankām nav atļauts turpināt izmantot pašreizējos autorizācijas rīkus. Maksājumu veikšanai internetbankā bankas nodrošinās klientiem stingro autentifikāciju, kas ietver vismaz vienu unikālu (neatkārtojamu) autentifikācijas elementu.
  • Katra banka piedāvās savu risinājumu drošākai maksājumu veikšanai, piemēram, vienreizēja maksājuma veikšanai nosūtot unikālo kodu uz klienta mobilo tālruni. Tāpēc mazākais, kas jāizdara, jāapstiprina bankai savs mobilā tālruņa numurs.
  • Vairākas bankas saglabās kodu kartes nelieliem maksājumiem – līdz 30 eiro, pārskaitījumiem bankas ietvaros, maksājumiem klienta "baltajā sarakstā" norādītajiem saņēmējiem.
  • Taču katram savā bankā jānoskaidro, kādi ir jaunie internetbankas maksājumu drošības risinājumi un autentifikācijas prasības konkrētajā bankā.
  • Virkne banku jau piedāvā un vairākām tuvākajos nākotnes plānos ir ieviest dažādus risinājumus mobilajām ierīcēm – mobilās lietotnes.
No 1. aprīļa bankas klientiem ievieš stingrākus autorizācijas noteikumus. Tie noteikti jaunajā Eiropas Savienības regulējumā drošāku internetbankas maksājumu veikšanai. Līdztekus daudziem pierastajai kodu kartei tiks ieviesta papildu aizsardzība – unikālā koda veidā vai citos risinājumos. Katra banka jaunos drošības elementus izstrādā autonomi, līdz ar to jebkuram jau līdz 31. martam ir jāiepazīstas ar informāciju savā bankā, jāsazinās, lai uzzinātu, kas konkrēti ir jāizdara, lai neradītu sev neērtības, veicot ikdienas maksājumus.

Pašreiz visizplatītākais un arī vienkāršākais autentifikācijas veids internetbankās ir kodu kartes ciparu virknējums pēc tam, kad ievadīts lietotāja numurs un parole. Tas vairs netiek uzskatīts par pietiekami drošu maksājumu veikšanai, piemēram, kodu karti kāds var nokopēt, paroli – noskatīt, ja tā pierakstīta.

No 1. aprīļa Latvijā mainīsies nosacījumi klientu autorizācijai internetbankā. Izmaiņas ir pamatotas arī ar normatīvajām prasībām saistībā ar IT drošības noteikumiem, kas iekļauti Eiropas Banku iestādes (European Banking Authority) vadlīnijās un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) noteikumos par interneta maksājumu drošību.

FKTK informācijā norādīts: Katra banka ir radījusi savus rīkus, kā nodrošināt drošu divu faktoru klientu autentifikāciju internetbankā, piemēram, tā var būt tikai klientam zināma parole un ar īsziņu (SMS) atsūtīts vai kodu kalkulatora ģenerēts vienreiz lietojams kods. Tāpat tas var būt telefona lietotnes (aplikācijas) ģenerēts unikāls kods vai arī cits drošības prasībām atbilstošs risinājums, kuru izstrādā individuāli katra banka.

Virknē lielāko Latvijas banku joprojām būs iespējams izmantot kodu karti, pievienojot papildu autorizācijas elementu – īsziņu uz klienta mobilo tālruni. Īsziņā tiks atsūtīts unikāls kods, kas derīgs konkrētajam darījumam internetbankā. Lai pēc 1. aprīļa varētu izmantot šo autentifikācijas veidu, klientiem ieteicams jau tagad apstiprināt bankā sava mobilā tālruņa numuru.

Klientiem arī turpmāk būs pieejami dažādi kodu kalkulatori darbam internetbankā. Virkne banku jau piedāvā un vairākas plāno ieviest dažādus risinājumus mobilajām ierīcēm – mobilās lietotnes.

Klienta izvēli, protams, noteiks arī viņa pieredze jauno tehnoloģiju izmantošanā.

"Swedbank" Digitālās attīstības pārvaldes Baltijā attīstības vadītājs Dmitrijs Šeršens uzsver jauno digitālo  risinājumu priekšrocības un arvien pieaugošo popularitāti, kā vienu no ērtākajiem un ātrākajiem jaunajiem autentifikācijas veidiem aicinot izmantot dažādus risinājumus mobilajām ierīcēm – mobilās kodu lietotnes, mobilās aplikācijas, kas ģenerē kodus, lai apstiprinātu maksājumus.

"Nevajadzētu ar bažām vai neizpratni izturēties pret jauno piedāvājumu. Katra banka jau tagad piedāvā atšķirīgus risinājumus autorizācijai internetbankā."

Piemēram, ienākot "Swedbank" internetbankā, jau tagad ir redzams autentifikācijas rīku klāsts: Smart-ID, eID karte, kodu karte, kodu kalkulators.

RAKSTA TURPINĀJUMS:

© 2015-2017 barkava.lv Visas tiesības aizsargātas.